خرید و حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل کشور در ابعاد بین المللی، ملی و محلی می تواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی، قانونی، علمی و تحقیقاتی فراوانی را برجاگذارد
الف: مزایای اقتصادی ناشی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۱- حفظ مشاغل موجوددربخشهای تولیدی، بنابراین حفظ وضع موجود اشتغال درکشور
۲- گسترش وایجاد مشاغل جدید به واسطه فراهم شدن تقاضای جدیدبرای محصولات موجود وخدمات جدید و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری
۳- گسترش چرخه های تولید به صورت مستقیم وغیر مستقیم بنابراین تقویت بنیان های امنیتی و دفاعی کشور
۴- افزایش توان پولی، مالی و اعتباری کشور و افزایش قدرت وام دهی به سایر کشورها
۵- افزایش درآمد های ناشی از مالیات و افزایش منافع جمعی مردم
۶- سالم سازی و تقویت فرآیند های تولید، توزیع و مصرف کشور
۷- صرفه جویی های اقتصادی بواسطه استفاده بهینه از تجهیزات تولید و صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید
۸- کاهش قیمت تمام شده محصولات بواسطه تولید انبوه
۹- رقابتی شدن فضای کسب و کار و بدنبال آن افزایش منافع مردم
۱۰- تقویت بورس اوراق بهادار به واسطه افزایش قدرت تولیدی و مالی شرکت ها
۱۱- استفاده و بکارگیری سرمایه های خرد و کلان آحاد جامعه و امکان سرمایه گذاری آن در بخشهای تولیدی
۱۲- جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج ازکشور بواسطه فراهم شدن زمینه های بکارگیری سرمایه ها در فرآیند تولیدات داخلی
۱۳- جذب سرمایه های خارجی به دلیل صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران
۱۴- کاهش وابستگی ارزی به کشور های بیگانه وتقویت پول ملی واتکاء به آن در معاملات و مبادلات اقتصادی
۱۵- حرکت بخشهای اقتصادی به سمت تجارت واقعی و کاهش واسطه گری های زائد
۱۶- کاهش حجم و وزن اقتصادزیر زمینی وحرکت به سمت شفافیت اقتصادی
۱۷- افزایش درآمدهای مردم وانگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری های مطمئن
۱۸- کمک به مثبت شدن تراز تجاری کشوربه دلیل کاهش نیازهای وارداتی
۱۹- مقابله با تحریم های اقتصادی کشورهای دیگر و افزایش توان اقتصادی وبالارفتن قدرت چانه زنی در معاملات بین المللی
۲۰- کاهش وابستگی به درآمد های نفتی در مصارف جاری کشور و زمینه سازی سرمایه گذاری در آمدهای نفتی برای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری های کلان
۲۲- کاهش صادرات مواد خام و بسترسازی ایجاد و افزایش ارزش افزوده بر روی مواد خام در کشور
۲۳- افزایش درآمد های دولت بواسطه افزایش فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشور
۲۴- کاهش نقش تصدی گری دولت بواسطه فعال شدن بخشهای خصوصی و تعاونی و بنابراین شکل گیری ساختارهای نظارتی دولت به عنوان وظیفه اصلی حوزه حاکمیت
۲۵- کاهش تورم به واسطه افزایش تولید و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا
۲۶- تخصیص بهینه منابع مالی و سرمایه ای و سازوکارهای تولید، توزیع و مصرف در کشور
۲۷- جلوگیری از انتقال ارز بواسطه تامین نیازها از تولیدات داخلی و تقویت صادرات و کسب مزیت رقابتی در جهان
۲۸- کاهش مشکلات مربوط به حمل و نقل و گمرک ناشی از واردات کالا و کاهش تورم ناشی از کمبود عرضه بواسطه افزایش تولید
۲۹- امکان حضور واقعی در مناطق آزاد تجاری جهان بواسطه افزایش تولیدات داخلی و بالا رفتن قدرت رقابت جهانی و تقویت صنایع دستی و بستر سازی جذب گردشگر خارجی
۳۰ – بازسازی وبهسازی سیاست های مالی و پولی کشور بواسطه ضرورت های اجتناب ناپذیر
۳۱- برقراری روابط منطقی در تقاضا و عرضه محصولات بنابراین تعادل قیمت ها و تأمین منافع جامعه
ب: مزایای فرهنگی و اجتماعی ناشی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۳۲- گسترش و تقویت همبستگی های فرهنگی و اجتماعی داخل کشور بواسطه مصرف محصولات ملی و محلی
۳۳- افزایش اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش آثار تحریم های جهانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی جامعه
۳۴- تقویت باورهای اسلامی– ایرانی و ملی و کاهش وابستگی های فرهنگی و اجتماعی به بیگانه و احساس همزاد پنداری از طریق مصرف کالاهای ایرانی در بین مردم
۳۵- جلوگیری از آثار مخرب مصرف کالاهای خارجی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بواسطه مصرف تولیدات ملی
۳۶- حفظ آثار فرهنگی جامعه برا ی نسل حاضر و نسل های آینده و فرهنگ سازی کار و تلاش و خدمت به کشور
۳۷- دفع فرهنگ بیگانه و تأثیر گذاری بر فرهنگ بیگانه از طریق انتقال تکنولوژی و صادرات به کشورهای دیگر
۳۸- خنثی سازی حملات فرهنگی دشمن در جنگ نرم و کاهش ناهنجاری های اجتماعی بواسطه کاهش تورم و بیکاری
۳۹- نهادینه کردن استقلال فرهنگی و اجتماعی به واسطه استقلال تولیدی و اقتصادی
۴۰- محصولات تولید شده به دست مردم مسلمان کشور و بنابراین اطمینان به رعایت الزامات اعتقادی در فرآیندهای تولید که فقدان آنها می تواند اثرات وضعی نامطلوب بر مصرف کننده برجاگذارد
۴۱- احساس هویت ملی بنابراین تلاش در جهت تکریم ایرانی بودن وغرور ملی
۴۲- ارائه الگوئی عینی وعملیاتی برای سایر کشورهای مسلمان جهان از طریق دستیابی به اهداف مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بواسطه حمایت و مصرف تولیدات داخل
۴۳- تقویت فرهنگ شیعه – مسلمان و ایرانی به جای تقویت فرهنگ های بیگانه و الحادی
۴۴- کاهش مشکلات فرهنگی بواسطه ی کاهش جابجایی های غیر ضروری نیروی انسانی در بخشهای تولیدی
۴۵- فرهنگ سازی مصرف تولیدات ایرانی و انتقال سینه به سینه این فرهنگ به نسل های آینده
بیشتر بخوانید: الزامها، اندوختهها و فواید رونق تولید کشور
ج: مزایای علمی، آموزشی و پژوهشی ناشی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۴۶- بومی شدن تکنولوژی های مختلف در حوزه تولید از طریق آزمون و مهندسی معکوس
۴۷- بومی شدن علوم مختلف از طریق بکارگیری آنها در عرصه تولید وعمل
۴۸- آزمون نظریه های علمی در صحنه تولید و استخراج نتایج علمی و کاربردی از آنها و در نتیجه تبدیل آنها به متون علمی مورد نیاز بخشهای مختلف دانشگاهی کشور
۴۹- آزمون تجارب جدید در حوزه تولید و به دنبال آن افزایش توانمندی های علمی و کاربردی
۵۰- برقراری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه بواسطه احساس نیاز اجتناب ناپذیر هر دوی آنها به همدیگر
۵۱- امکان تبدیل شدن دانش به ثروت و تجاری شدن علوم مختلف
۵۲- شکوفا شدن استعدادهای فردی، جمعی و سازمانی در فرآیندهای تولید
۵۳- عدم ترس از شکست و تلاش برای کسب تجربه از شکست ها برای موفقیت های آینده در عرصه تولید
۵۴- آموزش ویادگیری علمی – تجربی نیروهای انسانی در فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف
۵۵- توسعه نیروی انسانی و افزایش توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز آنها در عرصه های مختلف تولید
۵۶- فراهم شدن و امکان اصلاح و بازسازی ساختارهای خرد و کلان مدیریتی کشور بواسطه نیازهای اجتناب پذیر
۵۷- استفاده بهینه از منابع انسانی وتحقق شایسته سالاری در فرآیندهای مختلف تولید و برقراری عدالت سازمانی در حوزه نیروی انسانی
۵۸- صادرات دانش بومی وتوانمندی های تکنولوژیکی به سایر کشورها
۵۹- تخصصی شدن تولیدات بنابراین تقویت مبانی علمی و کاربردی حوزه تولید در کشور
۶۰- افزایش کیفیت و کمیت تولید با استمرار آن و کشف و اجرای راه حل های بهتر در تولید
۶۱- افزایش اعتماد مردم به تولیدات بواسطه ورود متخصصان به عرصه های تولید کشور
د: مزایای محلی و استانی ناشی از تولید ملی و حمایت از کا ر و سرمایه ایرانی
۶۲- جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرهای دیگر به واسطه فراهم شدن زمینه های تولید محلی و استفاده بهینه ازظرفیت ها وامکانات محلی و استانی در کشور
۶۳- جلوگیری از فرار مغزها به سایر کشورها بواسطه فراهم شدن امکان بکارگیری تخصص ها در بخشهای مختلف تولیدی کشور
۶۴- استفاده از نیروهای انسانی متخصص محلی بنابراین کاهش قیمت تمام شده محصولات
۶۵- افزایش جذب گردشگران اقتصادی، فنی و فرهنگی به کشور بواسطه افزایش قدرتمندی های تولیدی و اقتصادی کشور
۶۶- بستر سازی توسعه پایدار در ابعاد خرد و کلان در بخشهای ملی و محلی
ر: مزایای سیاسی و قانونی ناشی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۶۷- تقویت قدرت چانه زنی نظام و کشور در عرصه های بین المللی در حوزه مسائل سیاسی امنیتی
۶۸- کاهش فشارهای سیاسی بیگانگان و تنظیم شدن قوائد بازی های سیاسی در جهان به نفع کشور
۶۹- بستر سازی تحقق برنامه های پنج ساله و چشم انداز بیست ساله کشور
۷۰- ارائه چهره مثبت سیاسی در عرصه های جهانی بواسطه قدرت تولیدی بنابراین افزایش اعتبارات جهانی و افزایش قدرت پول ملی
۷۱- اصلاح و بازسازی قوانین حوزه های اقتصاد و تولید به واسطه احساس نیاز کشور به آنها
۷۲- وضع قوانین، آئین نامه و دستورالعمل های مورد نیاز در بخشهای مختلف تولیدی و اقتصادی کشور به دلیل ضرورت های اجتناب ناپذیر
۷۳- ایجاد ابزارها و ساختارهای نظارتی کارآمد بر عملکرد بخشهای تولیدی و تلاش مسئولین برای آسان سازی فرآیندهای تولیدی و اقتصادی کشور
۷۴- رعایت شرایط احراز افراد و سازمان ها برای ورود به بخشهای تولیدی و اقتصادی بر اساس الزامات و شرایط مورد نیاز و به هنگام
ز: مزایای بازاریابی و بازارداری ناشی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۷۵- دسترسی راحت به خدمات پس از فروش در عرصه های مختلف تولید
۷۶- دسترسی تولیدکنندگان به نیازهای واقعی مردم
۷۷- تنوع تولیدات و تأمین نیازهای آحاد جامعه و طراحی محصولات جدید متناسب با نیازهای روز جامعه
۷۸- کاهش زمینه های رانت خواری و دریافت پورسانت های کلان بواسطه خریدهای غیر ملی
۷۹- نوسازی و بازسازی خطوط تولید و به روز شدن آنها و بنابراین کاهش قیمت تمام شده محصولات
۸۰- مصرف محصولات داخلی و انتقال نقطه نظرات مصرف کننده به بخش تولید باعث بسترسازی اصلاح و رفع معایب کالا می گردد
۸۱- ارائه محصولات براساس سلیقه مصرف کنندگان بنابراین رعایت اصول بسته بندی و ظاهر زیبا
۸۲- اصلاح و بازسازی مستمر تولیدات بنابراین دستیابی به کیفیت مورد نیاز، مشابه و بهتر از کالاهای خارجی
۸۳- تکریم و حمایت واقعی از مصرف کننده به جهت تأمین شرایط آنها
۸۴-فراهم شدن رضایت مشتری بنابراین وفاداری به خرید و تکرار آن
۸۵- فراهم شدن زمینه تبلیغات دهان به دهان بواسطه مصرف تولیدات ملی
۸۶- جهانگرایانه شدن محصولات ایرانی و حضور و نفوذ در بازارهای جهانی
۸۷- افزایش قدرت چانه زنی کشور در ورود به سازمان تجارت جهانی
۸۸- حذف بخشهای زائد اداری و تلفیق و ترکیب بخشهای موازی در ساختارهای اداری و تولیدی
۸۹- کاهش مشکلات کارگری در بخشهای تولیدی
۹۰- افزایش قدرت پاسخگوئی بخشهای اداری و دولتی بواسطه درخواستهای مستمر و دائمی بخشهای تولید
۹۱- تقویت و گسترش ارتباطات درون و برون سازمانی
پینوشت:
* عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
منبع: rooyeshnews.com